De heilige koe de winter door

Door sterke temperatuurschommelingen, vocht en pekel heeft de auto het zwaar te verduren in de winter. Dit is ook de periode waarin u te maken kunt krijgen met mankementen zoals een slechte accu. In koude omstandigheden heeft de accu het zwaar.

           

Mocht de auto niet starten dan is er een starthulp nodig. Maar let op! Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Ga als volgt te werk :

  • Gebruik startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm.
  • Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteert u voor de zwarte kabel, die u op de minpool of het motorblok (aarde maken) aansluit.
  • Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen.
  • Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
  • Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat u de startkabels verwijdert, zo voorkomt u beschadiging van de elektronica in de auto.
  • Het loshalen van de kabels gebeurt in exact omgekeerde volgorde van het aansluiten.
  • Na het starten moet u in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Durft u het zelf niet aan of is de accu niet direct bereikbaar, bel dan de Wegenwacht.

Winterproblemen voorkomen :
  • bevroren handrem is de handrem vastgevroren, trek hem nog eens extra aan om het ijs te breken. Beter is om hem in de winter niet te gebruiken. Laat de auto in P of in zijn achteruit staan.
  • deuren soms helpt het om de vastgevroren deur even extra dicht te duwen zodat het ijs breekt. Beter is het om preventief te werk te gaan en het te voorkomen door de rubbers in te smeren met speciaal daarvoor bestemde stick of siliconenspray.
  • sloten verwarm de sleutel met een aansteker.
  • ruitensproeiers deze dienen verwarmd te worden d.m.v. een zakje warm water. Is de sproeivloeistof bevroren (wat vaak gebeurt bij oude vloeistof), doe er dan een beetje heet water bij. Zodra het ontdooit is de vloeistof vervangen door winterharde vloeistof.

Breng uw auto regelmatig naar de wasstraat om de pekel te laten verwijderen. Als er pekel of zoutresten achterblijven op de auto, dan kunnen deze vooral schade aanrichten op plaatsen waar de carrosserie al zwak is of de lak al beschadigd.

Dan nog even een goede tip : Plaats een vochtvreter in uw auto, deze zijn o.a. verkrijgbaar bij Blokker.
Heeft u verder nog vragen ga dan even bij uw Vakgarage langs.