Molens groot en klein - Onderhoud

U hebt een dure molen aangeschaft en wil die het liefst zo lang mogelijk gebruiken.
Uw molen is een precisie werktuig, alles is fijn op elkaar afgestemd, in het molenhuis bevindt zich de overbrenging(tandwielen, wormwiel, lagers) en een gedeelte van de hoofdas.

En van de belangrijkste dingen is het onderhoud van deze onderdelen.

1) Het demonteren van de molen dient te gebeuren met de juiste gereedschappen, dus niet met een tang een zeskant losdraaien, maar een passende sleutel gebruiken. De schroeven van de deksel van het molenhuis voorzichtig losdraaien en bij het weer terugmonteren niet te sterk aandraaien : vast is vast.

Wanneer u de schroeven van de deksel van het molenhuis hebt verwijderd, bestaat de mogelijkheid dat de deksel toch nog blijft plakken. Neem dan een heel dun mesje en probeer hem daarmee open te wippen. Eenmaal open is het gemakkelijk de tandwielen te verwijderen.

De hoofdas zit meestal met n schroef vast aan de geleider. Deze draait men ook los zodat men de as aan de voorkant van de molen eruit kan halen. Nu kan men ook gemakkelijk bij de kop van de molen de zeskant losdraaien. Wanneer deze is losgedraaid, kan de kop eraf.

2) Nu kan men beginnen met het schoonmaken. Dit dient te gebeuren met petroleum en niet met wasbenzine zoals velen schrijven. Wasbenzine ontvet heel sterk waardoor het vet wel wordt verwijderd maar het vuil blijft zitten. Petroleum daarentegen is iets vettig, waardoor vet en vuil worden verwijderd.

Neem een ruim bakje en vuil dit met petroleum en maak met een kwastje de onderdelen schoon. Maak na het schoonmaken de onderdelen weer droog met een katoenen doek en laat ze afgedekt even uitwasemen. Wanneer u onderin het bakje kijkt zult verschillende kleine metalen deeltjes vinden, dit zijn vaak nog resten van de bewerking.

Onderhoud kogellagers : er bestaan verschillende soorten kogellagers in verschillende prijsklassen en types. Wanneer het gaat om een open kogellager waar men de kogeltjes ziet zitten, kan deze worden schoongemaakt met petroleum. Goed uitdrogen en met de stofzuiger de laatste restjes eruit zuigen.

Let er wel op : houdt de kogellager goed vast anders verdwijnt hij in de stofzuiger. Daarna opnieuw invetten met kogellagervet. Gaat het om een gesloten kogellager, dan moet deze alleen voorzichtig aan de buitenkant schoongemaakt worden. Deze zijn zelfsmerend, meestal roestvrij en ook vaak de duurste.

3) Smering : Alle bewegende delen hebben smering nodig. Een goede smering is n van de belangrijkste dingen voor het behoud van uw molen. Zelfs al passen de onderdelen zeer slecht op elkaar, met een goede smering houden ze het een hele tijd vol.

Het is dus belangrijk het juiste vet of de juiste olie te gebruiken. Waarom op het ene onderdeel olie en op het andere vet. Dit heeft te maken met de passing. Grove passing : vet, fijne passing : olie.

Dus heeft u een hele dure molen dan zal de passing zeer nauwkeurig zijn, dunne olie is dan gewenst. Want wanneer er dikke olie gebruikt zou worden, ontstaat er slijtage. Vet en olie dienen ervoor te zorgen dat de beide onderdelen elkaar zo min mogelijk raken. Ook wanneer er druk ontstaat, zal de juiste olie of vet de onderdelen beschermen.

Even een voorbeeld : voor een zeemolen waar zeer veel wordt gevergd van het binnenwerk (zware druk op de tandwielen) heeft u een goed verdrijvende olie of vet nodig. De ene soort olie of vet kan meer druk verdragen dan de andere. Ook de onderdelen die snel bewegen hebben weer een aangepaste olie of vet nodig. Welke smeermiddelen kunt u het beste gebruiken. Sommige producenten van molens leveren hun producten af compleet met een bijpassend smeermiddel.

Wanneer dit niet het geval is, hier een suggestie :

Super Lube : Deze wordt geleverd in een pen (dunne olie) of een kleine tube (vet). Sommige olin en vetten tasten kunststof aan en laten lelijke doffe plekken achter. Deze olin en vetten zijn echter niet giftig, tasten kunststof niet aan en geven geen vlekken. Dit alles zeer handzaam verpakt en overal verkrijgbaar.

Voor meer informatie : www.super-lube.com/.

Wanneer u het niet kunt verkrijgen of vragen hebt omtrent het n en ander, mail dan naar : info@fishinginfo.eu

Op de universiteit Afdeling Tribologie wordt een hele studie gemaakt van olin en vetten en hun eigenschappen. Na een dagje vissen : eerst droog met een zacht kwastje uw molen aan de buitenkant schoonmaken zodat al het zand en vuil eraf is, daarna met een lauwe vochtige doek afnemen, daarna droogmaken en op een droge plaats wegbergen. Niet in een plastic zak of afgesloten container, want dan gaat de molen toch nog oxideren.

4) Zorg voor een goede bescherming van uw molen, d.m.v. een molentas.