Prikkelbare Darm Syndroom


Je kunt er wel honderd mee worden, maar het is een aandoening die de kwaliteit van het leven aardig kan bederven.
Het is niet geheel bekend wat de oorzaak is, zoals het gekomen is kan het ook weer weggaan. Kinderen kunnen er overheen groeien.
Dit geldt in mindere mate voor volwassenen, maar ook deze kunnen door zich in acht te nemen van de klachten af komen en daarna weer beginnen met een normaal leefpatroon.

Er wordt gezegd dat 5 - 20 % van de Nederlandse bevolking last heeft van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). De diagnose wordt vooral gesteld bij jongvolwassenen. PDS komt ongeveer twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen.

Hoe herkent men PDS:
  • Problemen met de stoelgang: diarree en/of verstopping, krampen, last van lucht, plotselinge aandrang en pijnscheuten die meestal veroorzaakt worden door het verschieten van lucht.
  • Dikke opgeblazen buik.
  • Klachten die niet direct met de darmen te maken hebben zoals: maagklachten, brandend maagzuur, vermoeidheid, hoofdpijn, pijn in de rug of zij.
Heeft u last van deze klachten ga dan eerst naar de huisarts, want er kan natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn. Wanneer de huisarts het niet vertrouwd zal hij/zij een darmonderzoek laten doen.

Wanneer uit onderzoek blijkt dat er niets anders aan de hand is, is het in vele gevallen PDS. Er kunnen dan verschillende middelen worden voorgeschreven bijvoorbeeld duspatal, bulkvormers of vochtbinders. Het merendeel van deze medicijnen helpen niet of nauwelijks. U zult uw leefpatroon drastisch moeten wijzigen. Dit is volgens velen de enige manier om te leren leven met PDS of om er helemaal van af te komen.
Je bent wat je eet, goede en regelmatige voeding is noodzakelijk.
Kleine beetjes meerdere keren per dag. Neem de tijd om te eten en kauw het voedsel goed. Snel eten en drinken veroorzaakt lucht en daardoor weer kramp. Dit kunt u proberen kwijt te raken door de armen over elkaar te doen voor de buik en voorover te buigen. Tevens kunt u met de klok mee over de buik wrijven. Zorg voor een goede nachtrust, probeer op de rechterzijde te slapen. Eet 's avonds niet te laat. Maak voor het slapengaan een klein wandelingetje, dit zorgt ervoor dat de darmen weer een beetje in beweging komen en de overtollige lucht zijn weg kan vinden. Geen overmatige inspanning.

Hier nog enkele tips m.b.t. het eten:
  • geen vlees, liever licht verteerbare vis
  • geen gepaneerde, gefrituurde of gebakken producten
  • geen sterke drank en niet roken
  • geen koffie of thee, cafeïnevrij kan wel
  • geen scherpe kruiden
  • geen koolzuurhoudende dranken
  • geen melkproducten
  • geen witbrood
  • probeer zoveel mogelijk vette producten te vermijden. Verwarmd vet of olie zijn uit den boze en kunnen acute kramp veroorzaken
Aan te bevelen:
  • pepermuntolie capsules
  • regelmatig water drinken, maar niet te schielijk
  • vezelrijke voedingsmiddelen
  • bij kramp: warme bouillon, saliethee, venkelthee, muntthee of dennenthee
Het is niet gemakkelijk, het zal een tijdje nodig hebben en het vergt enige discipline, maar het is wel de manier om het omgaan met PDS te vergemakkelijken.