Geluidshinder vliegverkeer neemt toe

Steeds meer mensen ondervinden geluidshinder van vliegverkeer: denderende helicopters, sportvliegtuigjes en lijntoestellen. Vooral de laatste maanden zijn er veel klachten bij ons binnengekomen. Het gaat voornamelijk om de opstijgende vliegtuigen vanaf Schiphol, die vanaf vijf uur ’s-morgens met een frequentie van één per twee minuten over komen vliegen.

Hier één van de vele reacties :

Goedenavond,

Prachtige artikelen schrijft u.
Zoals vandaag over de specht en het doordringende geluid als u in de tuin zit.

Waar ik me meer zorgen over maak is het lawaai van vliegtuigen die soms met een frequentie van 1 per 2 minuten overdenderen vanaf 5 uur s'morgens waardoor er in de gezellige tuin nauwelijks gepraat kan worden.

Hebt u hier ook last van? Of reageert u net als alle mensen in Kortenhoef dat 'alles went'?

Uit onderzoek blijkt :
Rechtstreeks vliegen van Schiphol naar het Zuiden
10 juni 2013 - Vliegtuigen kunnen nu vaker rechtstreeks vanuit Schiphol naar het Zuiden vliegen. Zo kan een groot aantal Zuid-Europese bestemmingen sneller worden bereikt. Vliegtuigen volgen nu geregeld routes via Bonn of Antwerpen om het militaire oefengebied boven de Nederlands/Belgische grens te mijden. Ook als militaire luchtruimgebruikers niet oefenen. Vliegtuigen vliegen hierdoor korter, verbruiken gemiddeld 45 kilo minder brandstof per vlucht en stoten minder schadelijke emissies uit.

Luchtverkeersleidingorganisaties het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben intensief samengewerkt om dit mogelijk te maken in afstemming met KLM. Luchtvaartmaatschappijen plannen nu vaker de rechtstreekse route van Schiphol richting Luxemburg ((U)N852). De (U)N852 is de eerste route waarvan de beschikbaarheid wordt vergroot door het luchtruim op de genoemde tijdstippen flexibel in te zetten. De civiele en militaire luchtverkeersleiding onderzoeken nu of luchtvaartmaatschappijen ook andere routes die door militair oefengebied lopen vaker kunnen vliegen. CLSK en LVNL streven naar een integratie van de dienstverlening.

Dat luchtvaartmaatschappijen vaker gebruik maken van een route door militair oefengebied, is een mooi resultaat van intensievere civiel-militaire samenwerking tussen CLSK en LVNL. Deze samenwerking wordt in de komende jaren versterkt, zo beschrijft de Luchtruimvisie van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Defensie. Zij zijn overeen gekomen het luchtruim beter te benutten door het flexibel en dynamisch te gebruiken. Dit betekent dat op doordeweekse dagen militaire luchtruimgebruikers in principe niet voor acht uur in de ochtend vliegen en uiterlijk een dag van te voren kenbaar maken of ze het oefengebied niet langer gebruiken na half vijf in de middag. De Luchtruimvisie voorziet ook in een nieuwe indeling van het luchtruim. Dit is van groot belang om aan de veranderende behoefte van de luchtruimgebruikers te voldoen en de sterke positie van de Nederlandse luchtvaartsector en handelspositie te behouden. Ook op Europees niveau wordt gekeken hoe het luchtruim efficiënter kan worden ingezet door te werken naar één Europees luchtruim – de Single European Sky.

LEGENDA
Stippellijn: UN852 korte route
Groen/geel: alternatieve routes als militairen actief zijn

      

Zoals u kunt zien op het plaatje valt de stippellijn (korte route) precies over ons gebied. Vandaar dat mensen hier de laatste tijd meer last van ondervinden.
In de toekomst zal de geluidshinder alleen maar toenemen, tenzij men gaat klagen.
Er is een speciale website waar u met uw klachten terecht kunt :
BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) www.bezoekbas.nl
Daar kunt u bij Vraag / Melding indienen uw verhaal kwijt.